Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ: ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


Ομάδα Α΄ (μετανάστες και ξενοφοβία)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, ξενοφοβία, πρόσφυγες, μετανάστες και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός


ξενοφοβία

πρόσφυγες

μετανάστες

Μεταβείτε αρχικά στην ιστοσελίδα της Διεθνούς αμνηστίας και διαβάστε άρθρα σχετικά με το θέμα των προσφύγων και των μεταναστών: http://www.amnesty.org.gr/refugees-and-migrants/
Στη συνέχεια διαβάστε άρθρα από διάφορες εφημερίδες για το ίδιο θέμα:
Έλληνες και μετανάστες (http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=274740)
Ο ρατσισμός δεν έχει θέση (http://www.tanea.gr/opinions/all-opinions/article/4484093/?iid=2)
Πώς γεννιέται η ξενοφοβία (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=59827)
Το γράμμα μιας μετανάστριας (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_26/02/2010_392071
Το ρατσιστικό φαινόμενο (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_19/01/2010_387302)
Με βάση αυτά που έχετε διαβάσει απαντήστε επιγραμματικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
  • Τι κοινό και τι διαφορετικό έχει ένας πρόσφυγας κι ένας μετανάστης;
  • Με ποιον όρο πρέπει να αντικατασταθεί η λέξη «λαθρομετανάστης» και γιατί;
  • Πώς εκδηλώνονται τα ρατσιστικά αισθήματα των Ελλήνων εναντίον των ξένων που καταφεύγουν στη χώρα μας;
  • Για ποιους λόγους  ξένοι που ζουν και εργάζονται στη χώρα μας αντιμετωπίζονται με καχυποψία και προκατάληψη από το γηγενή πληθυσμό;
  • Ποιες κοινωνικές επιπτώσεις μπορεί να επιφέρει μια τέτοια στάση;
  • Για ποιο λόγο δεν ήταν προετοιμασμένη η χώρα να υποδεχθεί τους μετανάστες;
  • Τελικά  πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται το θέμα των μεταναστών στη χώρα

Ομάδα Β΄ (εξωτερική εμφάνιση και ρατσισμός)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα  Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, στερεότυπα, διακρίσεις, παρατσούκλια και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός

στερεότυπα

διακρίσεις

παρατσούκλια

Στη συνέχεια ακολουθώντας τους παρακάτω υπερσυνδέσμους μεταβείτε σε ιστοσελίδες, διαβάστε τα κείμενα και απαντήστε επιγραμματικά στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Η δικτατορία της αισθητικής (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_22/04/2009_311766)
Bullying (http://2gym-zefyr.att.sch.gr/Portal/index.php?option=com_content&view=article&id=494:bulling&catid=1:latest-news&Itemid=63
Γ. Ιωάννου, Τα παρατσούκλια (πεζογράφημα) (http://www.sarantakos.com/kibwtos/iwannou_paratsouklia.html)
  • Κάποιες κοινωνικές ομάδες αντιμετωπίζονται ρατσιστικά λόγω της εξωτερικής τους εμφάνισης. Ποιο ή ποια χαρακτηριστικά της εμφάνισης ενός άτομου μπορεί να προκαλέσουν αρνητικά σχόλια και να οδηγήσουν ακόμα και σε περιθωριοποίηση;
  • Με ποιον τρόπο εκδηλώνεται συνήθως η ρατσιστική συμπεριφορά σε αυτά τα άτομα;
  • Από πού πηγάζει μια τέτοια αντιμετώπιση;
  • Ποιες επιπτώσεις έχει στα ίδια τα άτομα αλλά και στο κοινωνικό σύνολο;
  • Προσπαθήστε να εξηγήσετε τη φράση «δικτατορία της αισθητικής».
  • Τι είναι το bullying  και για ποιο λόγο θεωρείται εκδήλωση ρατσισμού;

Ομάδα Γ΄ (σεξισμός)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα  Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, στερεότυπα, σεξισμός, παρενόχληση και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός

στερεότυπα

σεξισμός

παρενόχληση

Στη συνέχεια ακολουθώντας τους παρακάτω υπερσυνδέσμους μεταβείτε σε ιστοσελίδες, διαβάστε τα κείμενα και απαντήστε επιγραμματικά στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Στερεότυπα φύλων & σεξουαλική παρενόχληση (http://www.familyclub.gr/show.php?mode=ShowArticle&cat=21&childcat=63&id=66)
Κάνει πλάκα με τις γυναίκες οδηγούς (http://www.tanea.gr/news/greece/article/34729/?iid=2)
Πρωταθλητές του… σεξισμού και οι Έλληνες (http://www.tanea.gr/news/world/article/4444703/?iid=2)
Δεσποινίς Διευθυντής…ή μήπως όχι;”( http://kbourletidis.blogspot.gr/2010/06/blog-post.html)
Σεξισμός στην Αθήνα και το Παρίσι (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_15/02/2007_216009)
Γλώσσα και φύλο (http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/guide/thema_b8/index.html)
  • Η γυναίκα δεν έχει κατακτήσει την ισότητα στο χώρο της εργασίας. Από πού πηγάζει αυτή η διαπίστωση;
  • Να αναφέρετε παραδείγματα σεξιστικής αντιμετώπισης των γυναικών.
  • Σε ποια στερεότυπα στηρίζεται η ρατσιστική αντιμετώπιση των γυναικών;
  • Πώς αντιλαμβάνεστε τον όρο «γλωσσικός σεξισμός»; Να αναφέρετε χαρακτηριστικά παραδείγματα.
  • Ποιες προτάσεις γίνονται ώστε να αποφεύγεται η σεξιστική χρήση της γλώσσας;

Ομάδα Δ΄ (Ρομά και ρατσισμός)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, διακρίσεις, γκέτο, προκατάληψη και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός

διακρίσεις

γκέτο

προκατάληψη

Μεταβείτε στην ιστοσελίδα της Διεθνούς Αμνηστίας (http://www.amnesty.org.gr/)  και αναζητήστε πληροφορίες για το θέμα των Ρομά στην Ευρώπη.
Αναζητήστε στη Βικιπαίδεια πληροφορίες για τους Ρομά  ή εναλλακτικά δείτε ένα ντοκιμαντέρ της Κρατικής τηλεόρασης http://www.ert-archives.gr/V3/public/pop-view.aspx?tid=7344&tsz=0&act=mMainView ]
Στη συνέχεια ακολουθώντας τους παρακάτω υπερσυνδέσμους μεταβείτε σε ιστοσελίδες, διαβάστε   κείμενα σχετικά με το θέμα των Ρομά στην Ελλάδα και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Δεν καταγγέλλουν επιθέσεις, απειλές οι Ρομά στην Ελλάδα (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_20/10/2009_334076Vhttp://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_20/10/2009_334076)
Η ανθρωπογεωγραφία των τσιγγάνων στο Λεκανοπέδιο http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_02/06/2010_403103)
«Όχι στη δικιά μου αυλή…» (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_20/06/2009_319301)
Ρομά και ντόπιοι σπάνε τα στερεότυπα (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_14/03/2009_307617)
Το μήνυμα της κλαρωτής φούστας (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_31/10/2009_335500)
Ένα γκέτο χωρίς… μετανάστες (http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=10082901)
  • Με ποια άλλα ονόματα είναι γνωστή η κοινωνική ομάδα των Ρομά;
  • Πόσοι Ρομά κατοικούν στην Ελλάδα;
  • Με ποιον τρόπο εκδηλώνεται ο ρατσισμός των Ελλήνων απέναντί  τους;
  • Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
  • Τι πιστεύουν οι ίδιοι για την εικόνα που έχουν οι Έλληνες γι’ αυτούς;
  • Ποια είναι η μέριμνα της πολιτείας για την ένταξή τους στην κοινωνία;
  • Από πού φαίνεται η αισιόδοξη προοπτική για τη σχέση Ρομά και ντόπιων;
Ομάδα Ε΄ (ΑΜΕΑ  και ρατσισμός)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα  Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, αναπηρία, περιθωριοποίηση, αποκλεισμός και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός

αναπηρία

περιθωριοποίηση

αποκλεισμός

Στη συνέχεια ακολουθώντας τους παρακάτω υπερσυνδέσμους μεταβείτε σε ιστοσελίδες, διαβάστε τα κείμενα και απαντήστε επιγραμματικά στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Προκλητικός αποκλεισμός φοιτήτριας με αναπηρία (http://anthrwpothirida.blogspot.gr/2009/04/blog-post_7065.html)
Ανάπηρο κράτος! (http://www.atticafreepress.gr/2010/08/%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%BF-%CE%BA%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%82/)
Αναπηρία σημαίνει αποκλεισμός (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=108354)Φ
  • Ποια άτομα ανήκουν στην κατηγορία των ΑΜΕΑ;
  • Να αναφέρετε επιγραμματικά δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους τα άτομα με αναπηρία.
  • Τι είδους ρατσιστική συμπεριφορά  υφίστανται;
  • Ποιες επιπτώσεις έχει στα ίδια τα ΑΜΕΑ αλλά και στην κοινωνία γενικότερα η περιθωριοποίησή τους;
  • Να προτείνετε τρόπους βελτίωσης της καθημερινότητάς τους και ομαλής ένταξης στο κοινωνικό σύνολο.

Ομάδα Στ΄ (θρησκεία και ρατσισμός)
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα  Η ΠΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και αναζητήστε στο λεξικό της Νέας Ελληνικής του Τριανταφυλλίδη τις σημασίες των λέξεων: ρατσισμός, αλλόθρησκος, μισαλλοδοξία, φανατισμός και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα:
ρατσισμός

αλλόθρησκος

μισαλλοδοξία

φανατισμός

Στη συνέχεια ακολουθώντας τους παρακάτω υπερσυνδέσμους μεταβείτε σε ιστοσελίδες, διαβάστε τα κείμενα και απαντήστε επιγραμματικά στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Η πίστη και η θρησκευτική ελευθερία (http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=186677)
Μπούρκα και Κωσταλέξι (http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=312589)
Ρατσισμός χωρίς ιερό και όσιο (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=46713)
Ευρωαραβία και ισλαμοφοβία (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=94690)
Περιμένουν το τζαμί (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=63372)
Εικονομάχοι και εικονολάτρες (http://www.tanea.gr/news/greece/article/4544567/?iid=2)
  • Ποιες θρησκείες φαίνεται ότι υφίστανται διώξεις στο δυτικό κόσμο;
  • Τι συμβαίνει με το σεβασμό της θρησκευτικής ελευθερίας στη χώρα μας;
  • Πώς σχολιάζετε την απαγόρευση της μαντίλας στη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
  • Συμβαίνει κάτι ανάλογο στη χώρα μας;
  • Υπάρχει θρησκευτική ελευθερία στα ελληνικά σχολεία; Περιγράψτε τι συμβαίνει.
ΠΗΓΗ: neoellinikiglossa.wordpress.com/1ο-φύλλο-εργασίας-ομάδας-α΄/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου