Τι σημαίνει αγάπη; - "Έρωτας"

1ο κείμενο: 
Τι σημαίνει αγάπη;
  Η αλήθεια είναι ότι η αγάπη είναι ένα φαινόμενο γεμάτο μυστήρια! Σχεδόν κανένας σοφός δεν έχει καταλήξει σε ένα πλήρες περιεχόμενο για όλα τα είδη των σχέσεων στα οποία οδηγεί η αγάπη.
Μερικές φορές οι φιλοσοφικές προτάσεις  είναι αντιφατικές και σχετικές με την ιδεολογική θεωρία που τις προτείνει, πελαγώνουμε μεταξύ της αγάπης για τους άλλους και της ανάγκης να αγαπούμε και τον εαυτό μας, μπερδευόμαστε για το πού αρχίζει και πού τελειώνει ο εαυτός και οι άλλοι γύρω μας.
  Η θρησκευτική μορφή της για παράδειγμα προτείνει μια αγάπη χωρίς όρια, συχνά εννοεί τον αλτρουισμό και την ανοχή και ακόμα πιο συχνά περιέχει στοιχεία υπακοής και περιορισμό της ελευθερίας, πρόταση που δημιουργεί συναισθήματα πίεσης και δυσφορίας.
  Το πολύμορφο περιεχόμενο της αγάπης συχνά μπερδεύεται με τον σκοπό που υπηρετεί με την προσωπική απόλαυση, την ικανοποίηση αλλά και την απομάκρυνση των φόβων μας. Μια προσπάθεια κατανόησης της αγάπης είναι ο διαχωρισμός της σε επιμέρους μορφές της: Φιλική-Ερωτική-Μητρική-Θρησκευτική κλπ.
  Η Ψυχολογία προσεγγίζει τον ορισμό της αγάπης και ειδικά της αγάπης του ζευγαριού με γνωστικούς όρους και κοινωνικούς σκοπούς, θεωρώντας την μια κυκλική εξελικτική διαδικασία που περιέχει την αμοιβαιότητα. Μια ισχυρά αποδεκτή ψυχολογική πρόταση είναι όταν η αγάπη, σε όλες τις μορφές της, είναι γόνιμη αν περιέχει τρία βασικά χαρακτηριστικά:
Οικειότητα, Πάθος, Δέσμευση.
 Ακόμα και αν λείπει το στοιχείο αμοιβαιότητας, για παράδειγμα ένας εργαζόμενος που αγαπά τη δουλειά του, δεσμεύεται και επενδύει πάθος σ΄αυτήν.
  Το νόημα της αγάπης έχει σχέση με το επίπεδο αυτογνωσίας μας, την ωριμότητα, τα κίνητρα αλλά και τις γενικότερες γνώσεις και εμπειρίες μας. Η νοοτροπία, οι αντιλήψεις, οι αξίες, τα στερεότυπα, οι κοινωνικές κατασκευές είναι κίνητρα που δίνουν διαφορετικά νοήματα στην έννοια αγάπη.
  Όμως, ένας παράγοντας δείχνει να είναι απόλυτα απαραίτητος, η προσπάθεια. Η αγάπη δεν συμβαίνει από μόνη της. Χρειάζεται προσπάθεια και αμοιβαία πειθαρχία για να συμβεί. Η αγάπη του εαυτού τόσο όσο και των άλλων περπατούν χέρι- χέρι με πειθαρχημένη και αμοιβαία φροντίδα. Ειδικά η αμοιβαία πειθαρχία δείχνει να είναι η μόνη ικανότητα που οδηγεί το Εγώ για να γίνουμε Εμείς.
Μαρία Λασσιθιωτάκη, ψυχολόγος

2ο κείμενο:
«Έρωτας»
  Πολύ μεγάλη σημασία για τη διαμόρφωση των διαθέσεων και της συμπεριφοράς του ανθρώπου στο κεφάλαιο της ερωτικής ζωής, και γενικότερα στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του, έχουν οι πρώτες σεξουαλικές εμπειρίες, το πώς γεύτηκε στα χρόνια της νεότητάς του την ηδονή του φύλου. Εάν μερικοί μιλούν για την επιθυμία και τον έρωτα επιπόλαια ή με σαρκασμό, σα να είναι δευτερεύουσες ή ευτελείς υποθέσεις της ζωής, εάν ακόμη μερικοί αισθάνονται απέναντι στην επιθυμία και στον έρωτα αποστροφή και φόβο, αηδίαν ή αβεβαιότητα, τούτο κατά μεγάλο μέρος οφείλεται στο γεγονός ότι και οι πρώτοι και οι δεύτεροι δεν ευτύχησαν να έχουν καλές σεξουαλικές και αισθηματικές εμπειρίες στα πρώτα, τα κρίσιμα χρόνια της ζωής.
  Με τις πρώτες εμπειρίες, και σε τούτο και σε πολλά άλλα θέματα, τοποθετούνται για τον χαρακτήρα και την πνευματική υφή του ανθρώπου οι σιδηροτροχιές απάνω στις οποίες θα κινηθεί, όπως το τραίνο στις γραμμές του. Είναι μεγάλη ευλογία για τον νέο άνθρωπο να έχει με καλούς οιωνούς μυηθεί στα αινίγματα και στις συγκινήσεις του sex. Θα σταθεί γερά πάνω στα δυο του πόδια, θα αποκτήσει αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία και θα αντέξει στις θύελλες της ζωής. Αλλίμονο σ' εκείνον που έχει γευτεί πρόστυχα την ηδονή της σάρκας στα πρώτα βήματά του, ή στο πρώτο του ερωτικό αναφτέρωμα συνάντησε την αδιαφορία ή γνώρισε την απογοήτευση. Στραβώνει ο δρόμος του και δύσκολα θα ξαναβρεί τη σωστή γραμμή.
  Δεν είναι σπάνιοι (ακόμη και στους κύκλους των μορφωμένων) εκείνοι που, όταν συζητούμε μαζί τους για τον έρωτα, μας αιφνιδιάζουν με τον τρόπο που τον αντιμετωπίζουν ή τον προσπερνούν με ελαφρότητα και ειρωνεία ή μιλούν γι' αυτόν με κυνισμό και απρέπεια. Απορούμε πώς άνθρωποι σοβαροί τηρούν απέναντι σ' ένα τόσο σοβαρό θέμα μια τόσο παιδαριώδη στάση. Κακότυχοι άνθρωποι.... Την ώρα που πήγαινε να ανθίσει η ψυχή τους, που δοκίμαζαν να μυηθούν στα μυστήρια και να χαρούν το θαύμα, δεν αξιώθηκαν να βρουν τον σύντροφο τον πρόθυμο να τους παρασταθεί, τον άξιο ν' αγωνιστεί μαζί τους τον ωραίο αγώνα - και έμειναν στη μέση του δρόμου ή παραστράτισαν. Όσο περνούν τα χρόνια η στέρηση θα γίνεται πιο πικρή, ο εκτροχιασμός πιο επικίνδυνος και ξαφνιάζεται κανείς να βλέπει ανθρώπους που πέρασαν με ευπρέπεια τη ζωή τους, να έχουν γεράματα όχι ειρηνικά, ούτε ανεπαίσχυντα.
Ε.Π. Παπανούτσος, «Πρακτική φιλοσοφία».

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
Α.
1. Πώς συνδέεται η αγάπη με την αυτογνωσία;
Μονάδες 4
2. Ποια είναι τα κίνητρα της αγάπης;
Μονάδες 4
3. Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την εικόνα που έχει ο κάθε άνθρωπος για τον έρωτα;
Μονάδες 4
4. Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να διέπουν μια νεανική ερωτική εμπειρία ώστε να θεωρηθεί ευτυχής και υγιής;
Μονάδες 4
5. Να εντοπίσετε τα θέματα και τις κατευθυντήριες ιδέες των δύο κειμένων.
Μονάδες 4
Β.
1. Η 2η παράγραφος του 2ου κειμένου αναπτύσσεται με τη μέθοδο της σύγκρισης-αντίθεσης. Εξετάστε γιατί ο συγγραφέας κατέφυγε στη χρήση της.
Μονάδες 7
2. Η 3η παράγραφος του 2ου κειμένου κυριαρχείται από την ποιητική λειτουργία της γλώσσας. Γιατί επιλέγει τη χρήση της;
Μονάδες 7
3. Να συντάξετε τους πλαγιότιτλους του 1ου κειμένου.
Μονάδες 6
Γ. Τα παραπάνω κείμενα είναι δοκίμια που πραγματεύονται τις έννοιες του έρωτα και της αγάπης. Να συντάξετε μια ομιλία που θα εκφωνηθεί στη σχολική σας τάξη εξετάζοντας τις μορφές της αγάπης και τα αποτελέσματά της στην ζωή των ανθρώπων. (400-500 λέξεις).

Μονάδες 60

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ρατσισμός: Αίτια-συνέπειες

ΔΙΑΔΊΚΤΥΟ (ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ - ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ) -ΚΕΙΜΕΝΑ