Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου 2014

Ψυχραιμία παιδιά!

1ο κείμενο
Ψυχραιμία παιδιά!
      «Αυτό το παιδί έχει τρομερά νεύρα!»
  Είναι σίγουρα μια ατάκα που έχουν προφέρει τα στόματα όλων των γονιών με παιδιά ηλικίας από 13-19 ετών. Σίγουρα και οι δικοί σου, σίγουρα και οι δικοί μου... Όμως, γιατί είμαστε εδώ; Έχουμε ύπαρξη, έχουμε πιστεύω -όντως έχουμε νεύρα- αλλά έχουμε και πολλούς λόγους για τους οποίους αξίζει να εκφραστούμε!

  Τα μαθήματα μας πνίγουν, οι καθηγητές πιέζουν, οι γονείς φωνάζουν, τα φροντιστήρια, ουκ ολίγα...
  Και ξαναλέω, γιατί είμαστε εδώ; Λοιπόν, είμαστε εδώ για να αποδείξουμε ότι είμαστε εδώ! Υπάρχει χρόνος για τα όνειρα, για τις βόλτες, για τα χόμπι, υπάρχει χρόνος να δεις ήσυχα τηλεόραση χωρίς να ακούσεις το πλέον κλασικό «'Ωρα να διαβάσεις!». Υπάρχει χρόνος να συνειδητοποιήσεις -απαραιτήτως πρώτος εσύ- ότι «είσαι εδώ». Και το κλειδί για όλα αυτά; Η συνεννόηση με τους γύρω σου και πρώτα απ’ όλα με τους γονείς. Μια «συνεννόηση» για την οποία χαζογελάς που διαβάζεις μιας και τη θεωρείς...απλά ακατόρθωτη! Όμως, ίσως έφτασε η ώρα κι εμείς ως έφηβοι να αναθεωρήσουμε την κατάσταση και να σκεφτούμε τι μπορούμε να κάνουμε από μέρους μας για να βελτιώσουμε αυτή τη σχέση.
  Η επικοινωνία με τους γονείς σίγουρα είναι ένα δύσκολο κομμάτι της καθημερινότητας. Ένα απλό πράγμα μπορεί να καταλήξει να γίνει πολύπλοκο (ειδικά στα αυτιά και στα μάτια των μαμάδων) και αυτό είναι μια συχνή περίπτωση που τα πράγματα περιπλέκονται και οι καβγάδες ξεκινάνε. Άρα, πρώτος στόχος των εφήβων για μια πιο εύκολη επικοινωνία είναι η ειλικρίνεια, η ευθύτητα και η σαφήνεια στο λόγο. Εξάλλου «το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν».   Όταν μιλάμε απλά και ξεκάθαρα είναι δύσκολο να λάβουμε μια ανόμοια απάντηση. Αν μη τι άλλο θα έρθουν σε δύσκολη θέση. Δύσκολο να αντικρούσεις το αυτονόητο.
  Όμως, όλοι έχουμε δικαίωμα στο λάθος. Μέσα από τα λάθη μας θα μάθουμε και επιβάλλεται να δοκιμαστούμε σ’ αυτά. Αυτό που πρέπει να κάνουμε λοιπόν είναι να τους δώσουμε να καταλάβουν ότι ακόμα κι αυτή η ηλικία έχει πολλά ενδιαφέροντα πράγματα εκτός απ’ το σχολείο. Η μουσική, ο αθλητισμός, οι φίλοι μας, καμιά βόλτα -επιτέλους-, το facebook... Πρέπει να τους πείσουμε ότι όλα αυτά δεν είναι έγκλημα, αλλά η «επικοινωνία» μας! Όταν δεν μπορείς να βγεις έξω να δεις τους φίλους σου είναι λογικό πως θα εκμεταλλευτείς τα προνόμια του διαδικτύου για να μάθεις νέα τους. Θα φτιάξεις τη δικιά σου διαδικτυακή παρέα για να ακούσεις ένα καλό αστείο, ένα καινούριο τραγούδι. Όταν δεν μπορείς να ξεφύγεις από την καθημερινότητα είναι λογικό πως θα καταφύγεις στα πράγματα που σε κάνουν χαρούμενο!
Άννα Κ. (άρθρο μαθήτριας σε σχολικό blog)
2ο κείμενο
Γονείς και έφηβοι σε κρίση
  (...) Κατά τη διάρκεια της εφηβείας, παρατηρείται μια διαρκής και πολύ έντονη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους γονείς και στους εφήβους. Η σχέση τους χαρακτηρίζεται από έναν ανταγωνισμό, ο οποίος επιδεινώνεται σταδιακά. Ο έφηβος γίνεται συχνά αλαζονικός και θεωρεί τους γονείς του «ξεπερασμένους». Σημαντικό ρόλο παίζει ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η απομάκρυνση από τους γονείς, αν πραγματοποιείται δηλαδή με κάποια ανεκτικότητα ή με τη μεγαλύτερη δυνατή διαμάχη και απόρριψη. Οι γονείς επηρεάζουν την πορεία της ανάπτυξης του εφήβου με τη συμπεριφορά τους, που μπορεί να χαρακτηρίζεται από τη συγκατάθεση, την αδιαφορία ή την απαράδεκτη τιμωρία. Συχνά βρίσκονται σε τέτοια σύγχυση που αντιδρούν με όλους αυτούς τους τρόπους μαζί, πράγμα που δημιουργεί συναισθηματική αναστάτωση στον έφηβο.
  Οι έφηβοι έχουν ανάγκη από σταθερότητα, και όσο και αν προσπαθούν να δείξουν την ανεξαρτησία και την αυτονομία τους, εκφράζουν με τις πράξεις τους ότι η συνεπής παρουσία των ενηλίκων, τα ευδιάκριτα και σταθερά όριά τους, είναι απαραίτητα όσο ποτέ άλλοτε. Οι γονείς λοιπόν πρέπει να παρέχουν έλεγχο και καθοδήγηση, βασισμένοι στις δικές τους αρχές. Αν οι αρχές αυτές έχουν νόημα και ουσία για τους ίδιους, θα υπάρξει σταθερό πλαίσιο ορίων και θα δοθεί νόημα στην προσπάθεια των παιδιών τους για ξεπέρασμα αυτών των αρχών, Αν, όμως, το πλαίσιο δεν είναι σταθερό και οι αρχές ρηχές, τότε μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στην ψυχολογία του εφήβου.
  Καθοριστικό ρόλο στην συναισθηματική – ψυχική κατάσταση του εφήβου, παίζει η ίδια η συμπεριφορά των γονιών ανεξάρτητα από οτιδήποτε άλλο. Δηλαδή, αν ένα παιδί ή έφηβος είναι ευάλωτο σε κάποια διαταραχή, μπορεί να μην την εκδηλώσει αν οι γονείς του παρέχουν το ενδιαφέρον που έχει ανάγκη και το καλύπτουν συναισθηματικά.
  Ο τρόπος με τον οποίο θα βιώσουν και οι δύο πλευρές τις αναταραχές που θα προκληθούν σε προσωπικό επίπεδο και οι επιπτώσεις που θα έχουν στη σχέση τους, είναι καθοριστικές. Οι γονείς, έχουν να επιτελέσουν μια σημαντική ψυχική εργασία. Πρέπει να περάσουν σταδιακά από μια σχέση παιδιού-γονέα σε μια σχέση ενήλικου προς ενήλικα. Θα πρέπει να εγκαταλείψουν την ιδέα της «εξουσίας» πάνω στο παιδί τους και συγχρόνως να αντιμετωπίσουν την απότομη έλευση της σεξουαλικότητάς του. Συχνά, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έχουν να αντιμετωπίσουν και την απώλεια των δικών τους γονιών και τον επαναπροσδιορισμό της συζυγικής τους σχέσης.
  Είναι λοιπόν φανερό πως οι γονείς, με τη συμπεριφορά τους, την παιδεία τους και τον τρόπο λειτουργίας τους μέσα στην οικογένεια, μπορούν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε το παιδί να περάσει μια όσο το δυνατόν ομαλότερη εφηβεία.
Ελεάνα Παπαγεωργίου & Τατιάνα Γιομπαζολιά (www.dialogos.gr)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α.
1. Να σχολιάσετε τον τίτλο του 1ου κειμένου.
Μονάδες 4
2. Ποια είναι τα αίτια του «χάσματος των γενεών» σύμφωνα με τις απόψεις των συγγραφέων των δύο κειμένων;
Μονάδες 4
3. Στο 1ο κείμενο εντοπίστε τα στοιχεία που επιχειρούν να προκαταλάβουν την άποψη του αναγνώστη.
Μονάδες 4
4. Διαβάζοντας το 1ο κείμενο να εξετάσετε ποιες είναι οι γραμματικές κατηγορίες που επικρατούν στη γλώσσα των νέων και ποια λεξιλογικά στοιχεία χαρακτηρίζουν τις λεξιλογικές επιλογές των νέων.
Μονάδες 4
5. Ποιους τρόπους «γεφύρωσης του χάσματος γενεών» προτείνουν οι δύο συγγραφείς των παραπάνω κειμένων;
Μονάδες 4
Β.
1. Να συγκρίνετε το 1ο κείμενο που αποτελεί κείμενο μαθητή από blog και το 2ο που αποτελεί επιστημονικό άρθρο. Ποιες διαφορές παρατηρείτε ως προς τη χρήση της γλώσσας;
Μονάδες 5
2. Να γράψετε τους πλαγιότιτλους του 2ου κειμένου.
Μονάδες 5
3. Εξετάστε το είδος της σύνταξης που επικρατεί στη και παράγραφο του 2ου κειμένου κειμένου. Γιατί επιλέγει τη συγκεκριμένη σύνταξη;
Μονάδες 5
4. Να συγκρίνετε το ύφος των δύο κειμένων. Σε ποια συμπεράσματα καταλήγετε;
Μονάδες 5
Γ. Στα πλαίσια μιας εργασίας στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας αναλαμβάνετε να γράψετε ένα κείμενο στο οποίο θα εκθέσετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας για τους λόγους της ύπαρξης του χάσματος των γενεών καθώς και για τις επιπτώσεις του. (400-500 λέξεις).

Μονάδες 60

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου