Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

1ο κείμενο «Νεολαία και μόδα» - 2ο κείμενο Θύματα της μόδας


   
1ο κείμενο
«Νεολαία και μόδα»
  Mέχρι σήμερα η νεολαία έφερνε τη μόδα, μια μόδα σαρωτική, ανυπότακτη, επαναστατική σαν να λέμε "τρόπο ζωής". Και η μόδα ήταν κίνημα ήταν αντίδραση, ήταν νέες ιδέες και λόγος ύπαρξης. Η μόδα απευθύνεται κυρίως στους νέους αλλά και για ελάχιστες εξαιρέσεις στις μεγάλες ηλικίες.
Υπάρχουν πολλές τάσεις μόδας που ακόμα δεν έχουμε βρει. Στη μόδα κυριαρχεί πάνω από όλα η ελευθερία. Θέλουμε να έχουμε την ελευθερία της επιλογής στα ρούχα που φοράμε, αλλά έχουμε την απαίτηση από τους άλλους να συμμορφώνονται με τα γούστα μας. Στην μόδα η ελευθερία επιλογών είναι ένας τεράστιος παράγοντας που προέκυψε από ανθρώπους που "άντεξαν" τον χλευασμό της εποχής τους, που στάθηκαν με τόλμη επιμένοντας στις ιδέες τους, που πάλεψαν και δημιούργησαν για κάτι που έβγαινε από μέσα τους.
  Αντιθέτως αυτό που ελκύει τον κόσµο κοντά της είναι αυτό που της δίνει και την δύναµη της. Σε οποιαδήποτε περίοδο κρίσης η µόδα περιόριζε τα µέσα της αλλά πάντοτε έδινε ελπίδα, όραµα, οµορφιά, και φυσικά ήταν το µέσον που αποτελούσε ένα κοµµάτι µιας καθηµερινής συνήθειας αυτής του ρουχισµού. Ακολουθώντας κανείς το σύγχρονο και µοντέρνο νιώθει ότι γίνεται αποδεκτός απ' το κοινωνικό σύνολο στο οποίο ανήκει. Αισθάνεται καταξιωµένος και συνοδοιπόρος των προτύπων που προβάλλονται. Με άλλα λόγια ο φόβος της κοινωνικής απόρριψης οδηγεί στην µόδα Από την άλλη οι νέοι έχουν έµφυτη την τάση της διαφορετικότητας και της αλλαγής. Είναι καινοτόµοι και επαναστάτες για αυτό ακολουθούν µια µοντέρνα πορεία και διαµορφώνουν καινούργιες κατευθύνσεις.
  Στην σηµερινή εποχή ο υπερκαταναλωτισµός και η επιδειξιοµανία κυριαρχούν. Έτσι λοιπόν πολλές φορές ακολουθείτε η µόδα για λόγους προβολής και πλούτου. Παράλληλα υπάρχουν ισχυροί οικονοµικοί παράγοντες που κατευθύνουν τον κόσµο µε διάφορους µηχανισµούς, στην υιοθέτηση µιας συγκεκριµένης µόδας. Η µόδα δεν είναι µόνο ένα θέµα για τις πασαρέλες αλλά και για τα σχολεία, αποτελεί ένα θέµα για συζήτηση αντικειµενικό σχολιασµό και επίσης παράδειγµα προς µίµηση. Οι έφηβοι επιλέγουν και συνδυάζουν τα ρούχα τους με κριτήριο το γούστο, τα χρώµατα και τη διάθεση τους. Βέβαια µόδα δεν είναι µόνο αυτό που φοράς αλλά και πως το φοράς. Κάθε άνθρωπος έχει το δικό του γούστο και την δικιά του άποψη για τα ρούχα, ανάλογα µε την ηλικία του. Κατά τις ηλικίες από 14 έως 21 ετών διαµορφώνουµε την τελική µας γνώµη για το κάθε είδος ντυσίµατος και το προσωπικό µας στυλ. Αν και κάποιους µπορεί να µην τους ενδιαφέρει η µόδα καταφέρνουν να έχουν πολύ καλό στυλ και γούστα στα ρούχα.

Απόσπασμα ερευνητικής εργασίας με τίτλο:
«Η μεταμόρφωση και η απόκρυψη του προσώπου.
Η βιομηχανία της μόδας. Μόδα και εφηβεία.», Μάιος 2012

2ο κείμενο
Θύματα της μόδας

  Ένα από τα πολλά πράγματα που δεν μπορώ να καταλάβω, είναι η μανία μερικών ανθρώπων να ακολουθούν τυφλά τη μόδα. Εντάξει, όλοι ακολουθούμε μόδες. Είτε εμφανισιακές, είτε μουσικές, είτε κοινωνικές. Είτε τη μόδα των celebrities, είτε την άλλη μόδα, αυτή που λέει να είσαι αντίθετος με τη μόδα… Και να μην ασχολείσαι καθόλου με τις φίρμες και τα επώνυμα προϊόντα, θα ακολουθείς είτε συνειδητά, είτε άθελά σου κάποια άλλη μόδα, μέσα από κάποια συνήθεια, συμπεριφορά κλπ. Άλλωστε είναι στη φύση του ανθρώπου να επηρεάζεται, να πιθηκίζει, να αντιγράφει και να παραδειγματίζεται. Κανείς δεν μπορεί να ακολουθεί μόνο τη δική του προσωπικότητα σε όλους τους τομείς της ζωής του, και να μην ενταχθεί σε κανένα ρεύμα.
  Ανακαλύπτω όμως, πως όλο αυτό δεν ήταν απλώς παιδιάστικη συμπεριφορά. Συνεχώς συναντάω ανθρώπους σε μεγαλύτερες ηλικίες, που κουβαλάνε τα ίδια ακριβώς μυαλά με τα trendy παιδάκια του λυκείου. Κλασσικό παράδειγμα, αυτή η καφέ-χρυσή κιτς αηδία, η Luis Vuitton. Το να πάει μια κοπέλα να αγοράσει μια τσάντα επώνυμη, είναι απολύτως λογικό. Υπάρχουν εκατομμύρια διαφορετικά μοντέλα, σχέδια, μάρκες, όλα επώνυμα και ακριβά. Όχι λέει όμως! Εγώ αυτό θέλω! Το καφέ, με τα χρυσά σχεδιάκια! Αυτό που έχει γίνει σούπα, που το βλέπεις από το Κολωνάκι σε βιτρίνες, μέχρι σε πάγκους πλανόδιων στα Πατήσια. Υστερία. Έχει τύχει να δω παρέα από τρεις κοπέλες να κάθονται μαζί σε καφετέρια, και τρείς τσάντες L V ολόιδιες ακουμπισμένες στο τραπέζι. Μήπως έχουμε αρχίσει να χάνουμε τη μπάλα; Είπαμε, άλλο μόδα, άλλο εμμονή. Η τελευταία φορά που είδα L V, ήταν πριν λίγες μέρες στο super market. Έβγαλε η μπροστινή μου ένα μικροσκοπικό τσαντάκι-πουγκί L V, έβγαλε από μέσα δυο πενηντάλεπτα (δεν πρέπει να χωρούσε περισσότερα) και τα έδωσε στο ταμείο. Συγχύστηκα. Μου ήρθε να πάρω το μικροσκοπικό τσαντάκι και να της το χώσω στο ρουθούνι. Μετά σκέφτηκα ότι δεν θα εκτιμούσε ιδιαίτερα μια τέτοια κίνηση, και θα ήταν πιο κόσμιο να εκφράσω τον προβληματισμό μου στο blog.
  Φυσικά η μόδα υπήρχε ανέκαθεν. Δεν είναι κάποιο νέο δημιούργημα της τηλεόρασης και του star system. Παράδειγμα, η ιστορία της γραβάτας. Το 1660, ένας Κροάτης βασιλιάς εντυπωσιάστηκε από τα υφάσματα που φόρεσαν κάποιοι στρατιώτες που τον επισκέφθηκαν, και αποφάσισε κι αυτός να κρεμάσει ένα κομμάτι ύφασμα στο λαιμό του. Αποτέλεσμα, ένας ολόκληρος λαός να τον μιμείται, και να γίνει τόσο απαραίτητο αξεσουάρ η γραβάτα, που να θεωρείται προσβολή για έναν άντρα να μην είναι ολόισια δεμένος ο κόμπος στη γραβάτα του, και πολλές φορές αυτή η προσβολή να ξεπλένεται με αίμα! Γιατί; Κοινωνικά πρότυπα και συνήθειες που απλώς έτσι τα μάθαμε, αλλά αν κάτσει κανείς και τα σκεφτεί σαν να τα έβλεπε πρώτη φορά, φαντάζουν ηλίθια και ανούσια.
  Σίγουρα η μόδα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμά του μιμητισμού του ανθρώπου. Και μάλιστα τυφλός μιμητισμός. Ο κόσμος ακολουθεί τα «είδωλά» του, μιμείται συμπεριφορές και στυλ, και υιοθετεί απόψεις χωρίς πρώτα να τις επεξεργαστεί. Χωρίς να σκεφτεί. Και το χειρότερο, νομίζει πως τελικά η εμφάνισή του, ο τρόπος που μιλάει, οι συνήθειές του, είναι προϊόντα της δικής του προσωπικότητας. Βλακώδες πράγμα λοιπόν η μόδα, όταν κάποιος την ακολουθεί τυφλά. Βλακώδες και πολλές φορές επικίνδυνο. Μου θυμίζει την ερώτηση που έκανα μικρός στη μάνα μου, «Γιατί να μην το κάνω, αφού κι αυτός το έκανε!», και την απάντηση που έπαιρνα: «Δηλαδή άμα έπεφτε από τον γκρεμό, θα πήγαινες να πέσεις κι εσύ;»….

Πολύ πιθανό.
Κείμενο από blog

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α.
  1. Γιατί η μόδα προσελκύει κυρίως τους νέους;
Μονάδες 5
  1. Τι προσφέρει η μόδα στους ανθρώπους που την ακολουθούν σύμφωνα με το συγγραφέα του 1ου κειμένου;
Μονάδες 5
  1. Ποια είναι η θέση του συγγραφέα του 2ου κειμένου για τη μόδα και για τους ακόλουθούς της;
Μονάδες 5
  1. Στο 2ο κείμενο να εντοπίσετε τα στοιχεία που επιχειρούν να προκαταλάβουν τον αναγνώστη.
Μονάδες 5
Β.
  1. Να συγκρίνετε τους τίτλους των δύο κειμένων ως προς τα χαρακτηριστικά της γλώσσας.
Μονάδες 4
  1. Το 2ο κείμενο έχει ληφθεί από προσωπικό blog. Εξετάστε τη χρήση της γλώσσας σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα.
Μονάδες 4
  1. Πώς συνδέονται οι παράγραφοι του 1ου κειμένου;
Μονάδες 4
  1. Ποιες διαφορές παρουσιάζουν τα παραπάνω κείμενα; (ένα διαδικτυακό με ένα συμβατικό)
Μονάδες 4
  1. Γιατί ο συγγραφέας του 2ου κειμένου επιλέγει τη χρήση του α' προσώπου;
Μονάδες 4

Γ. Το 2ο κείμενο είναι κείμενο από προσωπικό blog με θέμα τις αρνητικές επιπτώσεις της μόδας και τους ψυχολογικούς λόγους της επικράτησής της. Να το μετατρέψετε σε άρθρο που θα δημοσιευθεί σε τοπική εφημερίδα, προσθέτοντας και τα δικά σας επιχειρήματα. (400-500 λέξεις).
Μονάδες 60

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου