Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου 2014

Μια γενιά χωρίς καλούπια

Καπνίζουν, είναι άνετοι µε το σεξ (θεωρητικά τουλάχιστον), τσακώνονται µε τους γονείς τους, στέλνουν µηνύµατα στο κινητό, διακοσµούν οι ίδιοι το δωµάτιό τους και θεωρούν τους φίλους τους οικογένεια. Δύο έρευνες, όπου συµµετείχαν 10.000 νέοι από όλη τη χώρα, δείχνουν τι «παίζει» σήµερα στις ηλικίες 14 έως 18 και πόσο έχει αλλάξει η εφηβεία. [ ... ]
Οι φίλοι είναι οικογένεια
Οι περίπου 10.000 µαθητές που απάντησαν σε συγκεκριµένα ερωτηματολόγια περιγράφουν τον εαυτό τους. Δεν επιθυµούν να καταπιέζονται, θέλουν να εκφράζονται χωρίς κανόνες, διασκεδάζουν όσο περισσότερο µπορούν, κάνουν «πλάκα» µεταξύ τους, έχουν άριστη σχέση µε την τεχνολογία, θεωρούν µέλη της οικογένειας τους φίλους τους - δεν είναι σίγουροι όµως αν θα είναι µαζί τους και ύστερα από 10 ή 20 χρόνια.
  Χωρίς ταµπού, πρόθυµοι να δοκιµάσουν τα πάντα, αλλά και επιφυλακτικοί, «ψαγµένοι», όπως λένε οι ίδιοι. Και επειδή κανένα νόµισµα δεν έχει µόνο µία πλευρά, έχουν και µειονεκτήµctτα (σύµφωνα µε τα κριτήρια των µεγαλυτέρων τουλάχιστον). Καπνίζουν και µάλιστα φανερά, ξοδεύουν το χρήµα µε µεγάλη ευκολία, αντιδρούν -οι περισσότεροι- στη χρήση προφυλακτικών. [. .. ]
Η πίεση των γονιών
Όσο για τις σχέσεις τους µε τους γονείς τους, µε τους γύρω τους, µε τον κόσµο: «Είναι λογικό πολλές φορές να µε εκνευρίζουν οι γονείς µου» λέει η Ελένη. «Ειδικά µε τη µάνα µου ζούµε τελείως κλασικές ιστορίες. Τσακωνόµαστε, τα ξαναβρίσκουμε. Μου λέει να διαβάζω και τέτοια. Με τον πατέρα µου, άλλη φάση. Μου αρέσει να πηγαίνουµε έξω για φαγητό µαζί. Έχουµε τα ίδια γούστα». Η ίδια πάντως δηλώνει ότι τη ζωή των νέων την κάνουν πιεστική οι γονείς. «ούτε καν τα µαθήµατα δεν είναι πιεστικά. Οι γονείς σε πιέζουν και σου λένε «διάβασε εκείνο, ‘’διάβασε το άλλο’’». Ο Νίκος Α .. , 18 ετών, έχει άλλη άποψη. «Το άγχος, οι ανασφάλειες, ο φόβος για µια ενδεχόµενη αποτυχία στις εξετάσεις µας κυνηγάνε. Είναι φορές που "τα βλέπω όλα" από την πίεση» λέει [...]
Μηνιαίο χαρτζιλίκι
Εννέα στους δέκα εφήβους παίρνουν ποσά µικρότερα των 150 ευρώ από τους γονείς τους ως χαρτζιλίκι κάθε µήνα και τα σπαταλούν κυρίως για τη διασκέδασή τους. Έξι στους δέκα χρησιµοποιούν µεγάλο µέρος από τα χρήµατα αυτά στα κυλικεία των σχολείων τους. Δε µαθαίνουν να αποταµιεύουν, αφού δε διαχειρίζονται το χαρτζιλίκι τους, αλλά παίρνουν από τους γονείς τους όσα τους χρειάζονται για τα καθηµερινά τους έξοδα.
  Η Ελένη Κ. πάντως δηλώνει ότι τα χρήµατα τα ξοδεύει µάλλον εύκολα. «παίρνω τακτικά χαρτζιλίκι. Δεν τους δίνω ιδιαίτερη σηµασία. Τα θεωρώ µέσο για να περνάω καλύτερα. Πιστεύω ότι, αν ήταν δικά µου λεφτά, αν εργαζόµουν εγώ για να τα βγάλω, θα το σκεφτόµουν δύο φορές πριν ανοίξω το πορτοφόλι µου».
Χρήστος Μανωλάς, ΤΑ ΝΕΑ «Ταχυδρόμος», 3/4/2004

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Με βάση τις δύο παραγράφους της πρώτης τιτλοφορημένης ενότητας (Οι περίπου 10.000 μαθητές ... στη χρήση προφυλακτικών) να επισημάνετε ένα χαρακτηριστικό στις επιλογές ή στο χαρακτήρα των νέων που θεωρείτε θετικό και ένα που θεωρείτε αρνητικό και να δικαιολογήσετε την άποψή σας (σε δύο παραγράφους 80-100 λέξεων συνολικά).

2. Το κείμενο είναι χωρισμένο σε τρεις τιτλοφορημένες ενότητες. Εντοπίστε έναν τίτλο που δεν ανταποκρίνεται απολύτως στο περιεχόμενο της ενότητας και δικαιολογήστε γιατί.

3. Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις λέξεις που ακολουθούν:
     α. φίλοι, συγκεκριμένα, θέλουν, μπορούν, σίγουροι
β. πρόθυμοι, επιφυλακτικοί, ξοδεύουν, ευκολία, αντιδρούν

4. Στο κείμενο υπάρχουν κάποιες ιδιωματικές λέξεις ή φράσεις που χρησιμοποιούνται από τους νέους και οι οποίες είναι διατυπωμένες σε διαφορετικό ύφος από αυτό στο οποίο είναι γραμμένο το κείμενο. Να τις εντοπίσετε.

5. «Χωρίς ταμπού, πρόθυμοι να δοκιμάσουν τα πάντα, αλλά και επιφυλακτικοί, "ψαγμένοι", όπως λένε οι ίδιοι». Διαπιστώνετε κάποια αντίφαση στα χαρακτηριστικά των εφήβων σ' αυτό το απόσπασμα; (Απαντήστε σε 20-30 λέξεις.)

6. Με ποιο τρόπο (λογικό - συγκινησιακό) χρησιμοποιείται στο κείμενο η γλώσσα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

7. Να αντικαταστήσετε τις λέξεις ή φράσεις της τελευταίας παραγράφου (επισημαίνονται με τονισμένα γράμματα) με άλλες ισοδύναμες, προσέχοντας να μην αλλάξει το νόημα του κειμένου.

 Γ. Σε συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων του σχολείου σας ο προβληματισμός επικεντρώνεται στη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών. Παίρνετε το λόγο ως εκπρόσωπος των μαθητών, επικρίνοντας τη λογική της βαθμοθηρίας που καλλιεργούν οι γονείς στα παιδιά τους. Στην ομιλία σας επικεντρώνεστε, προπάντων, στο να πείσετε τους γονείς ότι, όταν τα παιδιά τους υιοθετούν τη βαθμοθηρική λογική των γονιών τους, δε γίνονται πιο ισορροπημένα ούτε αποκτούν ουσιαστικές και αφομοιωμένες γνώσεις.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου