Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023

ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ: Άτομα με αναπηρία στη νέα εποχή

Υπουργείο Εργασίας: Οι τέσσερις νέες δράσεις που έρχονται για τους  συμπολίτες μας με αναπηρία | Forin.gr

Άτομα με αναπηρία στη νέα εποχή

ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Συνέντευξη από τον χρυσό παραολυμπιονίκη της άρσης βαρών κ. Παύλο Μάμαλο.


  Μπορείτε να μας πείτε λίγα πράγματα σχετικά με την αναπηρία σας;
Πέντε χρονών έπαθα πολιομυελίτιδα, πήγαινα σχολείο και δεν με έκαναν παρέα οι συμμαθητές μου. Πετάγανε από τον δεύτερο όροφο την τσάντα στο κεφάλι μου και όταν πήγαιναν εκδρομή, με άφηναν με την καθαρίστρια στο κυλικείο, να κάθομαι και να τους περιμένω να γυρίσουν. Εγώ κρατούσα μέσα μου τα συναισθήματά μου, μέχρι που στην έκτη δημοτικού μίλησα στους γονείς μου, λέγοντάς τους πως δεν μπορούσα άλλο να πηγαίνω σχολείο. Αφού ο πατέρας μου μίλησε με τους καθηγητές μου, μου αγόρασε έναν από τους πρώτους υπολογιστές που κυκλοφορούσαν τότε στην Ελλάδα και προσέλαβαν και μια καθηγήτρια που μου έμαθε στο σπίτι γράψιμο, ανάγνωση και χρήση υπολογιστών. Σε μια ολυμπιακή προετοιμασία του 2007- 2008 ενώ ήμουν εν όψει του αγώνα, ανακάλυψα το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας, το οποίο και τελείωσα. Το πρόγραμμά μου τότε περιλάμβανε πρωί προπόνηση, μεσημέρι σχολείο, και απόγευμα ξανά προπόνηση. Δεν με έβλεπε κανείς, ούτε οι συμμαθητές μου, ούτε οι συναθλητές μου, μόνο ο προπονητής μου για λίγα πράγματα. Τα κατάφερα, λοιπόν, παίρνοντας το απολυτήριο και μπορώ να πω ότι είμαι ευτυχισμένος.
Πώς αποφασίσατε να πάρετε μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες;
Όταν πρωτοξεκίνησα πήγαινα σε ένα ιδιωτικό γυμναστήριο, έκανα προπόνηση και μου έλεγε ο ιδιοκτήτης του γυμναστηρίου: ''Δεν είσαι για εδώ, είσαι για άλλα σαλόνια.'', οπότε εγώ νόμιζα ότι δεν ήθελε να προπονηθώ στο γυμναστήριό του. Μετά όμως εκείνος ξεκαθάρισε ότι υπάρχει μια πιθανότητα να ασχοληθώ με ένα από τα δεκαεννέα παραολυμπιακά αθλήματα, την άρση βαρών. Αφού λοιπόν με προετοίμασαν, δοκιμάστηκα και τους άρεσα. Πήγα και έριξα σφαίρα, δε μου άρεσε, αλλά με κέρδισε η άρση βαρών. Και έτσι δέθηκα με τα βάρη και ασχολήθηκα με αυτά.
Σκεφτήκατε ποτέ να τα παρατήσετε; Αντιμετωπίσατε κάποια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο;
Εντάξει, φυσιολογικά, όπως όλος ο κόσμος αντιμετώπιζα κι εγώ κάποια προσωπικά προβλήματα, αλλά εκεί που πάω να σταματήσω, λέω όχι, θα συνεχίσω. Αν κάθε φορά που περνούσαμε προβλήματα στη ζωή μας τα παρατούσαμε, τότε χαθήκαμε. Το σημαντικό είναι να κοιτάμε μπροστά στη ζωή μας, να συνεχίζουμε.
Έχετε κάποια συμβουλή για τους νέους, για την πραγματοποίηση των ονείρων τους;
Να μην παρατήσετε τα όνειρά σας, οποιαδήποτε και αν είναι αυτά. Να κυνηγήσετε τον στόχο σας, ακούγοντας πάντα τους γονείς σας, τους καθηγητές σας και θα δείτε ότι με τον καιρό θα τον πετύχετε. Χρειάζεται υπομονή και αντοχή, χωρίς άγχος και στρες.
Πώς αισθανθήκατε όταν πήρατε το χρυσό μετάλλιο;

Κατ' αρχάς μια τόσο μεγάλη διοργάνωση, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, είναι για εμάς μια γιορτή. Ειδικά εγώ, λόγω του ότι είμαι Βετεράνος, έχοντας περάσει τέσσερις Ολυμπιάδες στη ζωή μου (Αθήνα, Πεκίνο, Λονδίνο, Ρίο), ποτέ δεν σκέφτομαι να πάω στους Ολυμπιακούς Αγώνες, να πάρω το χρυσό μετάλλιο. Σκέφτομαι να κάνω σωστά την προσπάθειά μου, κατά τη διάρκεια του αγώνα, να δείξω το είδος της επίδοσης που αξίζει να δει ο κόσμος. Όταν λοιπόν ουρλιάζω τη στιγμή που έχω τα χέρια ψηλά, εκείνη τη στιγμή βγαίνει από μέσα μου όλη η κούραση, η πίεση που έχω μέσα μου. Και όταν βλέπω ότι λαμβάνεται ως έγκυρη η προσπάθειά μου, τότε νιώθω χαρά και ευτυχία. Όσο για το μετάλλιο, με αγκαλιάζει ο προπονητής μου, ενώ εγώ δεν ξέρω αν έχω πάρει μετάλλιο, και μου ψιθυρίζει ''Μπράβο, αγόρι μου, τα πήγαμε καλά, πήραμε χρυσό μετάλλιο.'' Εγώ τότε φωνάζω, χαίρομαι, χωρίς όμως να το έχω συνειδητοποιήσει ακόμα. Αφού λοιπόν ηρεμήσω και μου λένε ότι πήρα το μετάλλιο, τότε φυσικά κλαίω από χαρά, από ευτυχία που θα φέρω το μετάλλιο στη χώρα μου. Τη στιγμή που σου φοράνε το μετάλλιο, τότε παγώνει το σώμα σου, καθώς σκέφτεσαι ότι τέσσερα χρόνια κούρασης, πόνου, κλάματος ανταμείβονται τώρα και όταν βλέπεις την ελληνική σημαία και ακούγεται ο Εθνικός Ύμνος, τότε καταρρέεις τελείως. Μετά παίρνεις φυσικά τηλέφωνο τους γονείς σου, ανακοινώνοντας τη νίκη.

Συνέντευξη από τον τύπο

ΘΕΜΑ A ́ Θέμα ανάγνωσης - κατανόησης του κειμένου

1η  δραστηριότητα

Να γράψετε ένα κείμενο 60 λέξεων περίπου με το οποίο θα αποδώσετε περιληπτικά το νόημα των παραγράφων όπου αναφέρονται στις δυσκολίες του αθλητή μέχρι να δικαιωθεί.

ΘΕΜΑ Β ́ Θέμα προσέγγισης της γλώσσας του κειμένου

2η δραστηριότητα

Να εντοπίσετε δυο σημεία στο κείμενο, όπου υπάρχει ευθύς λόγος και να τον μετατρέψετε σε πλάγιο.

3η δραστηριότητα

Να γράψετε έναν δικό σας τίτλο για το κείμενο που να ευαισθητοποιεί το αναγνωστικό κοινό δικαιολογώντας πώς συνδέεται η επιλογή σας με το περιεχόμενο του κειμένου.

ΘΕΜΑ Γ ́ Ερμηνεία και παραγωγή λόγου

Με αφορμή τη συνέντευξη που διαβάσατε, να γράψετε ένα άρθρο 200-250 λέξεων για τη μαθητική εφημερίδα του σχολείου σας. Στο άρθρο αυτό, να αναφερθείτε στους τρόπους με τους οποίους ατομικά και συλλογικά θα μπορούσαν να βοηθηθούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ


Μία δυσλεκτική μαθήτρια δέκα ετών συντάσσει ένα ποίημα για την δυσλεξία. Πολύ γρήγορα το ποίημα ταξίδεψε σε ολόκληρο τον κόσμο προκαλώντας θαυμασμό και
συγκίνηση.

«Δυσλεξία»
«Είμαι ανόητη.


Ποτέ, κανείς δεν θα έλεγε πως


Έχω ταλέντο στις λέξεις.


Ήθελα να είμαι σπουδαία.


Αυτό είναι λάθος.


Είμαι αποτυχημένη.


Κανείς δεν θα μπορούσε να με πείσει πως


Μπορώ να τα καταφέρω στη ζωή.»

1η δραστηριότητα

Να γράψετε σε 70 λέξεις περίπου ποια προβλήματα πιστεύετε ότι αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία.

2η δραστηριότητα

Να σχολιάσετε το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο ποίημα.

3η δραστηριότητα

Εξετάστε την αποτελεσματικότητα της χρήσης της επανάληψης του ρήματος «είμαι»

στο ποίημα.


ΘΕΜΑ Γ ́ Ερμηνεία και παραγωγή λόγου

Να γράψετε ένα κείμενο (100 λέξεις περίπου ) όπου θα αναφέρετε με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά με δυσλεξία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου