Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Ο διάλογος του µονολόγου




  Η εξωστρέφεια είναι το χαρακτηριστικό της εποχής µας. Όλα έγιναν θόρυβος, τρέξιµο και άγχος.
Η εργασία, χειρωνακτική και πνευµατική, χρειάζεται αδιάκοπες δραστηριότητες. Οι βάρδιες στα εργοστάσια κι οι ώρες γραφείων ρυθµίζουν τη ζωή του σηµερινού ανθρώπου και το ρολόι δίπλα στο µαξιλάρι του γίνεται εφιάλτης.
Η ανεργία έχει τις δικές της δραστηριότητες. Τρεχάµατα, απεργίες, συγκρούσεις και παραπέρα ακόµη έχει κλοπές, ληστείες, ναρκωτικά και αυτοκτονίες. Η διασκέδαση, η καλούµενη «ψυχαγωγία», έχει εκδρομές, χορούς, θορύβους και ήχους, που τρυπάνε τ' αυτιά και το µυαλό του ανθρώπου.
  Αν προσθέσομε σ' αυτά τις ρεκλάµες1 του εµπορίου και τις προπαγάνδες της πολιτικής, η εικόνα της εξωστρέφειας γίνεται ακόµη πλειό2 σκοτεινή. «Θόρυβοι, εικόνες αλλεπάλληλες, βία ατελείωτη, αχαλίνωτος ερωτισµός, µε τέτοια ταΐζεται κάθε µέρα ο άνθρωπος... Μια αφηνιασµένη προπαγάνδα κατάλληλη για πλύση εγκεφάλου αφαιρεί από τον ταλαίπωρο άνθρωπο και το τελευταίο λεπτό περισυλλογής». (Ο µικρούλης Θεός», του ΡΑUL GRASSE).
  Ο σηµερινός άνθρωπος δεν έχει ώρες ηρεµίας, σιωπής και περισυλλογής. ∆εν έχει καιρό να µιλήσει µε τον εαυτό του, να γνωρίσει τον εαυτό του και να ανακαλύψει τον εαυτό του. Έτσι µπορεί κανείς να εξηγήσει το κενό που αισθάνεται ο σύγχρονος άνθρωπος στην ύπαρξη και στη ζωή του κι έτσι επίσης µπορεί να εξηγήσει την οδυνηρή µοναξιά, που βασανίζει εκατοµµύρια ανθρώπων. Έτσι µπορεί κανείς να εξηγήσει τη σύγχυση που υπάρχει στις σχέσεις και στη γλώσσα των σηµερινών ανθρώπων κι έτσι επίσης µπορεί να εξηγήσει την αναισθησία που δείχνει ο σηµερινός άνθρωπος στις καθηµερινές καταστροφές της  ζωής.
  Ο σύγχρονος άνθρωπος ισχυρίζεται πως κάνει διάλογο µε το συνάνθρωπό του, προσθέτοντας ακόµη µια απάτη στη ζωή του. Γιατί πώς µπορώ να κατανοήσω τον συνάνθρωπό µου, όταν δεν γνωρίζω τον ίδιο τον εαυτό µου; Ποιος θα µιλήσει µε ποιόν; Μηδενικό και µηδενικό δεν κάνουν άθροισµα.
  Σε µια εποχή όµως, σαν τη δική µας, που ο άνθρωπος µέσα στη µαζοποίηση3 και την τεχνοκρατία4 χάνει την ψυχή και την προσωπικότητά του, µια στροφή και επιστροφή στο βάθος, είναι ζήτηµα ζωής και σωτηρίας της ανθρωπότητας. Σε µια εποχή, σαν τη δική µας, «που ο άνθρωπος είναι ένα κινητό µηδενικό και φτιάχνει τον κόσµο τρέχοντας πίσω από ψευδαισθήσεις» (Μονιέ), η αφύπνιση της συνείδησης είναι ο µοναδικός δρόµος να ξαναβρούµε την πραγµατικότητα της ζωής. Σε µια εποχή που η ανθρωπότητα ολόκληρη χρειάζεται µια αναθεώρηση του πολιτισµού της, µια νέα Αναγέννηση, ή επιστροφή στο βάθος, εκεί που φυλάσσονται τα «αρχέτυπα» της ζωής, είναι η µόνη εγγύηση για µια αληθινή ανάπλαση του κόσµου και του ανθρώπου.
  Θα µπορέσουν άραγε να το ακούσουν οι δάσκαλοι του και οι παιδαγωγοί του; Θα µπορέσουν να το ακούσουν οι πνευµατικοί και πολιτικοί του ηγέτες;

Ειρηναίου Γαλανάκη, Μητροπολίτου Κισσάμου και Σελίνου, Μηνύματα Ευθύνης και αφύπνισης. Χανιά 1998, σελ. 27-28.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειµένου που σας δόθηκε σε 100 - 110 περίπου λέξεις.
              Μονάδες 25

Β1. Να αναπτύξετε σε µια παράγραφο 80 – 100 λέξεων το περιεχόµενο του παρακάτω αποσπάσµατος: «Η διασκέδαση, η καλούµενη «ψυχαγωγία», έχει εκδροµές, χορούς, θορύβους και ήχους, που τρυπάνε τ’ αυτιά και το µυαλό του ανθρώπου».
                 Μονάδες 12

Β2. Να εντοπίσετε και να γράψετε στο τετράδιό σας πέντε παραδείγµατα ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας μέσα από το κείμενο.
            Μονάδες 10

Β4. Εξωστρέφεια, ανεργία, ψυχαγωγία, µαζοποίηση, τεχνοκρατία, ψευδαισθήσεις, αναγέννηση: να βρείτε το β' συνθετικό των λέξεων που σας δόθηκαν και να γράψετε µε αυτό µια οµόρριζη για την καθεµία.
                Μονάδες 7
Β5. Να εντοπίσετε τα δοµικά µέρη της πρώτης παραγράφου.
Μονάδες 6

Γ. Στο κείµενο υποστηρίζεται ότι ο σύγχρονος άνθρωπος « κάνει διάλογο µε το συνάνθρωπό του προσθέτοντας ακόµη µια απάτη στη ζωή του» Πού οφείλεται, κατά τη γνώµη σου, η έλλειψη διαλόγου στις σχέσεις των νέων της εποχής µας και ποια η αξία του ουσιαστικού διαλόγου στις διαπροσωπικές µας σχέσεις; Το κείµενο να πάρει τη µορφή του άρθρου σε σχολικό περιοδικό (400 – 450 λέξεις)
               Μονάδες 40
ΠΗΓΗ: ΟΕΦΕ 2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου