«Μπάμιες», Θεώνη Κοτίνη
ΣΗΜΕΡΑ στὸ μεσημεριανὸ ἔχουνε μπάμιες
. Δὲν τοῦ ἀρέσανε ποτέ. Σκαλίζει τὸ πιάτο ξεφλουδίζοντας μὲ τὸ πιρούνι τὴ σάρκα, ἀποκαλύπτει τὰ σπόρια γυμνά. Μέσα σαρδόνια ὀδοντοστοιχία, σὰν τὴ γκριμάτσα τῆς συνάθροισης γύρω ἀπὸ τὸ τραπέζι. Σκυθρωποί, μαλωμένοι ἢ ἕτοιμοι νὰ μαλώσουν σὲ λίγο, μάνα πατέρας παιδιά.Λαδερὲς μὲ φρέσκια ντομάτα, κόκκινη ὅπως ἡ αἱματοχυσία γύρω ἀπ’ τὸ στρωμένο τραπέζι. Πράγματι, δεσμοὶ αἵματος. Τόσο ποὺ σοῦ ’ρχεται νὰ πάρεις τὸ μαχαίρι τοῦ ψωμιοῦ καὶ νὰ διαρρήξεις ὅλα ἐτοῦτα τὰ δεσμά, νὰ τὸ βυθίσεις στὴν καρδιὰ αὐτοῦ τοῦ λάκκου ποὺ εἶναι γεμάτος γεύματα κυριακάτικα καὶ αἰτιάσεις καὶ παράπονα καὶ ξεχασμένες τώρα ἤδη ἐκδρομὲς στὴ θάλασσα.
Ἡ μάνα του τὶς φτιάχνει μὲ κοτόπουλο. Ἀνάμεσα στὰ ξεδοντιάρικα οὖλα τοῦ λαχανικοῦ ἡ μυρωδιὰ ἐκείνη. Σφαγμένου ζώου ὅπως τῆς μάνας του τὰ μάτια, ὅταν γιὰ ὅλα μετανιώνει, σὰν τοῦ πατέρα του τὰ μάτια, ὅταν στριμώχνεται νὰ ἀρθρώσει κάποια ἀλήθεια. Ὅπως τὰ μάτια τὰ δικά του, ὅταν σηκώνει τὸ κεφάλι ἀπὸ τὸ πιάτο νὰ ἀπαντήσει γιατί δὲν τοῦ ἀρέσει τὸ φαΐ, τί διάβολος τὸν πιάνει κάθε μέρα καὶ δὲν μιλάει κι ὅλο θυμώνει καὶ κλειδώνεται.
Σκαλίζει ἀμίλητος τὶς μπάμιες. Μέσα ὄχι δόντια μὰ σπυριά, πολλὰ πολλὰ σπυριά, ὅπως ἐκεῖνα ποὺ στὰ δώδεκα τοῦ αὐλάκωναν τὸ πρόσωπο, κι ὅποτε γύριζε νὰ δεῖ κατὰ τὸν κόσμο, ἄνθιζαν σὰν ντροπὴ ποὺ ἀδέξιος ὑπῆρχε. Μπάμιες ὅπως ἡ γλίτσα τῆς στοργῆς ποὺ γιὰ νὰ σοῦ δοθεῖ, πρέπει νὰ καταπιεῖς ὅλο τὸ σάλιο τῆς ὑποταγῆς, τῆς ἐνοχῆς ποὺ εἶσαι ἐσὺ καὶ δὲν τοὺς μοιάζεις, ποὺ θὲς ἀλλοῦ νὰ πᾶς, νὰ εἶσαι γυμνὸς καὶ νὰ πεινᾶς δική σου πείνα. Μπάμιες, κουμπωμένος καρπὸς τοῦ θυμοῦ ποὺ δὲν ὡριμάζει μὰ σαπίζει σὲ μαλακὴ γλοιώδη αὐτολύπηση.
[https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/2018/02/11/theoni-kotini-mpamies/]
Διάφορες ερωτήσεις:
-Που βρίσκεται ο ήρωας;
-Τι κάνει και τι τον απασχολεί;
-Ποιοι τον περιστοιχίζουν;
-Τι σκέφτεται και τι επιθυμεί;
-Πώς αντιδρά;
Ενδεικτικά: Καθώς «τρώει» στο κυριακάτικο τραπέζι ανόρεχτα τις μπάμιες του, ο ήρωας οικτίρει τον εαυτό του για όλη την ένταση που βιώνει από τη σχέση των γονιών του και την έλλειψη στοργής απέναντί του, επιθυμώντας βαθιά μέσα του να αποδράσει.
1. Ποια στοιχεία μάς δίνει το κείμενο για τον ήρωα; Του αρέσουν οι μπάμιες; Γιατί;
2. Πώς διαγράφεται η σχέση μεταξύ των γονέων του παιδιού στο κείμενο; Ποια είναι η μικρή τους ιστορία: να αναφέρετε τις νύξεις που υπάρχουν σε σχέση με το παρελθόν και το σημείο τριβής με αναφορά και σε συγκεκριμένα χωρία.
3. Στο κείμενο αξιοποιείται η τεχνική του εσωτερικού μονολόγου. Με δεδομένο ότι ο εσωτερικός μονόλογος αποτελεί μια αφηγηματική τεχνική που φέρνει στην επιφάνεια μια αδιάκοπη ροή σκέψεων, εικόνων, αναμνήσεων, συνειρμών και εντυπώσεων, γιατί κατά τη γνώνη σας επιλέγεται αυτός ο αφηγηματικός τρόπος για το συγκεκριμένο κείμενο; Ποια ρηματικά πρόσωπα αξιοποιούνται και ποια η λειτουργία τους;
4. Στο κείμενο δεσπόζει ο εκφραστικός τρόπος της παρομοίωσης. Αφού εντοπίσετε τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα, να εξηγήσετε τον ρόλο της.
τους μέσω των παρομοιώσεων συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη σκιαγράφηση της συναισθηματικής τρικυμίας που βιώνει το παιδί.
5. Ποιο νομίζετε ότι είναι το κεντρικό θέμα που θέτει το διήγημα; Από που το συμπεραίνετε; Να επισημάνετε συγκεκριμένα χωρία.
6. Ποιος αφηγείται την ιστορία και ποια στάση κρατά απέναντι στα γεγονότα;
Ο αφηγητής είναι παντογνώστης, αφού γνωρίζει τα προβλήματα της οικογένειας, τα συναισθήματα και τις σκέψεις του ήρωα. Παρόλο που δεν συμμετέχει στα γεγονότα, είναι φανερή η συναισθηματική ταύτισή του με τον νεαρό ήρωα και η συμπάθεια προς αυτόν.
7. Ποια είναι τα προβλήματα του ήρωα; Τεκμηριώστε με αναφορές στο κείμενο.
8. Να σχολιάσετε το παρακάτω απόσπασμα από το κείμενο:
Μπάμιες όπως η γλίτσα της στοργής που για να σου δοθεί, πρέπει να καταπιείς όλο το σάλιο της υποταγής, της ενοχής που είσαι εσύ και δεν τους μοιάζεις, που θες αλλού να πας, να είσαι γυμνός και να πεινάς δική σου πείνα. Μπάμιες, κουμπωμένος καρπός του θυμού που δεν ωριμάζει μα σαπίζει σε μαλακή γλοιώδη αυτολύπηση.
9. Να σχολιάσετε τον τίτλο του κειμένου. Πώς ένα τόσο ταπεινό αντικείμενο όπως οι μπάμιες ανυψώνεται σε σύμβολο;
10. Να σχολιάσετε τη χρήση γ΄ και β΄ρηματικού προσώπου.
11. Ποια συναισθήματα αναφύονται μέσα στην ψυχή του ήρωα; Πώς επιθυμεί να ξεφύγει από την προβληματική κατάσταση την οποία βιώνει (με αναφορά σε χωρίο). Πιστεύετε ότι η φυγή είναι λύση; Να γράψετε ένα κείμενο περίπου 200ων λέξεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου