Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

ΣΥΝΕΞΕΤΑΣΗ: Οι γονείς του Άλκη

Δολοφονία Άλκη: Οι γονείς του ζήτησαν Δικαιοσύνη για το παιδί τους και να  σταματήσει η οπαδική βία | Έθνος

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Οι γονείς του Άλκη

Να έχει φύγει το παιδί σου τόσο άδικα, στο όνομα του πιο παράλογου γηπεδικού οπαδισμού,

κι εσύ να έχεις τη δύναμη να λες πως «Δεν κρατάμε κακία σε κανέναν» και «Αυτά τα παιδιά μεγάλωσαν χωρίς αγάπη». Ο πόνος σε βουτάει στον πυρήνα της πιο ουσιαστικής αλήθειας, που ξεφεύγει από εσένα και γίνεται αλήθεια του κόσμου.

Μαυροντυμένες φιγούρες, με το βλέμμα χαμένο στο κενό μιας απώλειας που δεν ξεπερνιέται. Που ακόμα είναι τόσο νωπή και στον οικείο μοιάζει με ψέμα, αλλά δυστυχώς δεν είναι. Οι άνθρωποι που μένουν πίσω να παλέψουν με το φευγιό του παιδιού τους. Οι γονείς του Άλκη. Πιασμένοι χέρι-χέρι. Χλωμοί. Παροπλισμένοι. Ήρωες μιας σύγχρονης τραγωδίας. Πόσος πόνος χωράει σε μια εικόνα; Τόσος που δεν μπορείς να τον μετρήσεις. Ίσως αυτός ο απύθμενος πόνος να σε κάνει σχεδόν άγιο.

Να σε «ανοίγει» σε μια διάσταση που ούτε καν ξέρεις ότι υπάρχει, ότι θα μπορούσες να μπεις εκεί μέσα και να ταιριάξεις, να προσαρμοστείς.

Νόμος της ζωής. Οι γονείς του δολοφονημένου 19χρονου, βουτηγμένοι μέσα στην τραγωδία τους, είπαν αυτό που σκεφτόμαστε αλλά δεν τολμάμε να πούμε. Γιατί δεν τολμάς να δικαιολογήσεις το τέρας, να δεις πίσω στη διαδρομή που τον μετέτρεψε σε τέρας. Έναν φανατισμένο αλήτη των γηπέδων που μπορεί να δείρει περαστικούς μέχρι θανάτου.

Τα τέρατα είναι συνήθως άνθρωποι της διπλανής πόρτας, που μεγαλώνουν χωρίς αγάπη και χωρίς αποδοχή. Είναι τα παιδιά ενός αδιάφορου θεού. Μας το υπενθύμισαν οι γονείς του Άλκη και πρέπει να τους ευγνωμονούμε που το έκαναν στην πιο δύσκολη στιγμή τους. Εκεί που δεν θα είχαν λόγο να δικαιολογήσουν κανέναν, εκεί που θα έμοιαζε λογικό να τυφλωθούν από τον θυμό και την απελπισία.

Αυτοί οι γονείς, αντί να ζητούν τιμωρία, ζητούν δικαίωση. Και τη ζητούν με μια αξιοθαύμαστη πραότητα, διακρίνοντας πίσω από το κακό που τους βρήκε το κακό που πρέπει να διορθωθεί: «Το να σπάσεις ένα απόστημα με λερωμένα χέρια ξαναδημιουργεί το απόστημα. Πρέπει να θεραπευθεί και να βρει το φάρμακο η κυβέρνηση, ο πολιτικός κόσμος ενωμένος, μαζί με την Αστυνομία και τη Δικαιοσύνη.

Θέλω αυτό το γεγονός να ενώσει την πόλη στην οποία γεννήθηκα και αγαπώ» είπε ο κ. Καμπανός, πατέρας του Άλκη.

Και τώρα έρχεται στο μυαλό μου το περιστατικό στο μουσικό σχολείο, στο Ίλιον. Τον 12χρονο που δέχτηκε φραστική επίθεση από καθηγητή επειδή φόρεσε φούστα και τον υποδειγματικό τρόπο με τον οποίο τον υπερασπίστηκαν οι συμμαθητές του, ο

σύλλογος γονέων, η διευθύντρια, οι γονείς του. Ένα μάθημα σεβασμού και αποδοχής

προς τον άλλο, μια στιγμή που ομορφαίνει τον κόσμο και μας τον παραδίδει λίγο καλύτερο.

Έτσι θεραπεύονται τα αποστήματα, έτσι οι άνθρωποι παραμένουν άνθρωποι και δεν

γίνονται τέρατα. Την αίσθηση του σεβασμού δεν τη χώνει κανείς με το ζόρι μέσα στον άλλο. Αυτή η αίσθηση καλλιεργείται με παραδείγματα. Από την οικογένεια, το

σχολείο, το περιβάλλον όπου ζεις και μεγαλώνεις. Από την ομάδα την οποία αγαπάς

και υποστηρίζεις. Απ’ όλα.

«Ο Άλκης θα έστελνε την αγάπη του προς όλο τον κόσμο. Αυτό να καλλιεργήσουμε. Κι εμείς οι γονείς, στις οικογένειες, στα σχολεία, παντού» είπε ο κ. Καμπανός. Και από αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε.

της Λίλας Σταμπουλοπούλου, 8 Φεβρουαρίου 2022

Πηγή: Protagon.gr

1η δραστηριότητα

Α1. Αφού μελετήσεις τις παραγράφους 4 – 7 του κειμένου, να παρουσιάσεις με δικά σου λόγια τις απόψεις της αρθρογράφου τόσο για τη στάση των γονέων του Άλκη, όσο και για τους τρόπους αντιμετώπισης της βίας σε 60-70 λέξεις.

Μονάδες 10

Α2. Στη δεύτερη παράγραφο, η αρθρογράφος επιδιώκει να κινητοποιήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Να εκθέσεις δύο στοιχεία με τα οποία το πετυχαίνει.

Μονάδες 5

2η δραστηριότητα

Α3. Η αρθρογράφος στην πρώτη και δεύτερη παράγραφο χρησιμοποιεί εισαγωγικά και περιγραφή. Να εντοπίσεις δύο χωρία για το καθένα (Μονάδες 4) και να αιτιολογήσεις τη χρήση τους σε σχέση με το περιεχόμενο και το ύφος. (Μονάδες 5).

Μονάδες 9

Α4. πυρήνα, νωπή, παλέψουν, πόνος, θυμό, απελπισία: γράψε μια συνώνυμη λέξη για καθεμία από αυτές τις λέξεις του κειμένου, λαμβάνοντας υπόψη σου τη σημασία της μέσα στο κείμενο.

Μονάδες 6

3η δραστηριότητα

Α5. Λαμβάνοντας υπόψη σου το κείμενο "Οι γονείς του Άλκη", προσπάθησε να ερμηνεύσεις τα περιστατικά βίας στα σχολεία και πρότεινε τρόπους αντιμετώπισής τους. Το κείμενο σου είναι άρθρο που θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σου. ( 200-250 λέξεις)

Μονάδες 20

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΟΧΙ στη βία

Άλλη μια μέρα άρχισε, θα πάω στο σχολείο.

Μα μέσα μου θε να κρυφτώ από κάτω απ το θρανίο.

Τη βία σου πια δε μπορώ άλλο να αντικρίζω

στα μάτια μου και στην καρδιά συνέχεια δακρύζω.


Με βλέπεις και γελάς και μ’ άλλους κοροϊδεύεις.

Νομίζεις είναι αστείο μα φίλε τα μπερδεύεις.

Κοίταξε λίγο μέσα σου στα βάθη της ψυχής σου

και αν συνεχίσεις να γελάς είναι η ντροπή δική σου.


Ένα ΟΧΙ θα πω στη βία ξανά

ΟΧΙ στο μπούλινγκ, στα χτυπήματα

Ένα ΟΧΙ θα πω δε θα χαλαστώ

Και σε όσους μ’ αγαπάνε θα στηριχτώ.


Ήρθαν στιγμές που λύγισα, που άρχισα να φοβάμαι,

χίλιες φορές που ούτε καν θέλω να τις θυμάμαι.

Μα ένα όχι θα σου πω, σε σένα και στη βία

στο μπούλινγκ, τα χτυπήματα και την υποκρισία.


Άκουσε φίλε καθαρά και βάλτο στο μυαλό σου,

άλλαξε πλώρη, τακτική είναι για το καλό σου

Μάθε τους άλλους ν’ αγαπάς όπως τον εαυτό σου

αν θέλεις κάποιον στη ζωή να έχεις στο πλευρό σου.


Ένα ΟΧΙ θα πω στη βία ξανά

ΟΧΙ στο μπούλινγκ, στα χτυπήματα.

Ένα ΟΧΙ θα πω δε θα χαλαστώ

και σε όσους μ’ αγαπάνε θα στηριχτώ.

Μουσική/στίχοι: Ελευθερία Βογιατζάκη και γιός

Τραγούδι: Ελευθερία Βογιατζάκη

1η Δραστηριότητα

Β1. Να παρουσιάσεις σε ένα κείμενο 50-60 λέξεων το κοινωνικό φαινόμενο που περιγράφεται στους στίχους του τραγουδιού της Ελευθερίας Βογιατζάκη.

Μονάδες 15

2η Δραστηριότητα

Β2. Στο τραγούδι κυριαρχεί το α’ ρηματικό πρόσωπο. Παράλληλα, στην προτελευταία στροφή η στιχουργός επιλέγει την προστακτική έγκλιση. Τι επιτυγχάνει με την χρήση του κάθε εκφραστικού μέσου;

Μονάδες 6

Β3. Η φράση “Ένα ΟΧΙ θα πω” επαναλαμβάνεται στο τραγούδι. Να ερμηνεύσεις τη λειτουργία της επανάληψης ως προς το νόημα του τραγουδιού.

Μονάδες 9

Δραστηριότητα

Β4. Ποιος τρόπος αντιμετώπισης του φαινομένου της βίας προτείνεται, κατά την άποψή σου, από το τραγούδι της Ελευθερίας Βογιατζάκη; Ποια θεωρείς πως θα πρέπει να είναι η στάση ενός νέου απέναντι σε αυτό το φαινόμενο; Να απαντήσεις σε ένα κείμενο 150 περίπου λέξεων.

Μονάδες 20

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου