Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2019

ΤΙ ΝΕΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΥΛΙΚΟ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

Αποτέλεσμα εικόνας για ΤΙ ΝΕΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΥΛΙΚΟ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ

Και για όποιον ενδιαφέρεται να δει συνοπτικά τι νέο υπάρχει στο νέο υλικό , παραθέτω από παρεμβάσεις του Στάθη Λεουτσάκου (μέλους της ομαδας εκπόνησης του) τα εξής:
1) η εστιασμένη περίληψη, η οποία είναι προσαρμοσμένη στον εστιασμένο τρόπο που διαβάζουμε κείμενα και μπορεί να αξιολογηθεί πιο αντικειμενικά,
2) η κριτική παραγωγή λόγου που βασίζεται: α) στη διατύπωση τεκμηριωμένης άποψης για ζητήματα που θίγουν τα γλωσσικά κείμενα, για θέσεις, προβλήματα κ.ά., β) στη διατύπωση συμφωνίας με θέσεις, αντιλήψεις κ.ά. και γ) στη διατύπωση διαφωνίας με αδικίες, προκαταλήψεις, στερεότυπα κ.ά. Εδώ αξιοποιούμε στοιχεία από το κείμενο και τα κρίνουμε, χωρίς απαραίτητα να πρέπει να έχουμε μάθει παπαγαλία πραγματολογικές γνώσεις. Τα κρίνουμε με βάση τη σκέψη μας, την οποία καλλιεργούμε με τη διδασκαλία, και με βάση τις εμπειρίες μας. Η τάξη είναι μια κοινότητα πρακτικής ή ανάγνωσης και η διδασκαλία ένα επικοινωνιακό και κοινωνικό γεγονός.
3) η πληθώρα ερωτήσεων κατανόησης και παραγωγής λόγου, όχι μόνο δομής παραγράφου, συνωνύμων και αντωνύμων, στίξης και ρηματικών προσώπων, οι οποίες συνδέουν γλωσσικές γνώσεις με το είδος και το νόημα του κειμένου, τον σκοπό του συγγραφέα του, το κοινό (το επικοινωνιακό και κοινωνικό πλαίσιο).
4) Το ερμηνευτικό σχόλιο που αναδεικνύει την τεκμηριωμένη υποκειμενικότητα του μαθητή και όχι το να γράφει το κοντό του και το μακρύ του και όλα να είναι σωστά όπως συνέβη με την αξιολόγηση της αναγνωστικής ανταπόκρισης για τη Λογοτεχνία με βάση το ΠΣ του 2011.
5Η σύνδεση της παραγωγής λόγου με τα κείμενα αναφοράς είναι βασική αρχή του ΠΣ. Αν αυτό δεν γίνει, τότε το ΠΣ ακυρώνεται σε μεγάλο βαθμό.
6) Όπως επίσης και η εστιασμένη περίληψη, όχι η περίληψη μέρους του κειμένου. Και πριν περίληψη μέρους του κειμένου υπήρχε αφού όλα τα κείμενα ήταν διασκευές ή αποσπάσματα.
7) Επίσης, βασικός άξονας του ΠΣ είναι τα πολυτροπικά κείμενα. Αν πάλι πάμε μόνο σε γραπτά κείμενα, ακυρώνουμε άλλη μια βασική αρχή του ΠΣ. Υπάρχουν όμως φοβίες για τα πολυτροπικά (π.χ. για την εκτύπωσή τους σε εξετάσεις, αν δηλαδή θα είναι διακριτά τα τυπογραφικά τους στοιχεία ή όχι).
8) Καινοτομία επίσης είναι οι διαδικασίες της αναθεώρησης των μαθητικών κειμένων. Γράψιμο και ξαναγράψιμο με αυτοδιόρθωση, ετεροδιόρθωση, με ρουμπρίκες και φύλλα αναστοχασμού.
9) Καινοτομία είναι και τα δίκτυα κειμένων και οι ευρείς θεματικοί άξονες καθώς εστιάζουν το ενδιαφέρον στη δημιουργικότητα του δασκάλου και του μαθητή και στις διαδικασίες κατανόησης και παραγωγής λόγου. Τονίζω: Γλώσσα δεν είναι Κοινωνιολογία. Γλώσσα είναι κείμενα και επικοινωνία. Γνώσεις για τη Γλώσσα (από το δημοτικό μέχρι και το Λύκειο ίδιες είναι). Γνώσεις για τα κείμενα σε επίπεδο αναγνώρισης δομικών και λεξικογραμματικών στοιχείων τους και σε επίπεδο κατασκευής τους (επαγωγικά και κειμενοκεντρικά). Γνώσεις από τα κείμενα (μετασχηματισμοί, διατύπωση και τεκμηρίωση θέσης). Γνώσεις για τις διαδικασίες (πώς διαβάζω αποτελεσματικά, πώς γράφω ένα πειστικό κείμενο επιχειρηματολογίας κ.ά.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου